vrijdag 27 juni 2014

Batik lapje

Regelmatig struin ik even op Marktplaats en daar kwam ik vorige week dit mooie lapje tegen.
Een batik lapje van een wayangpop.



 De kleur van de bovenste foto is de echte kleur.
Nu moet je weten dat ik dol ben op Wayangpoppen. Ik heb er een aantal in mijn bezit.
Wayang (Javaans)betekent letterlijk schaduw of schim.Er zijn twee soorten Wayangpoppen.
De Wayang kulit wordt gemaakt van leer en gebruikt in een schimmenspel. De Wayang golek is driedemensionaa, wordt gemaakt van hout en gebruikt bij voorstellingen. Deze vorm van poppenspel zou afkomstig zijn uit China.
De Wayang kulit.
Hieronder een detailfoto.

Dan volgen mijn Wayang goleks. Deze zijn best oud. Ooit eens gekocht via internet. Toen mijn kinderen klein waren vonden ze de poppen maar eng. Als je de koppen ziet kan ik me dat wel voor stellen.Ze zien er niet echt vriendelijk uit. Helaas weet ik niet welke namen de poppen hebben.Hun kleding is erg verkleurd en de koppen zijn niet erg schoon.





Deze is de "engste"van de twee.
Moet maar eens gaan googelen wie het nu zijn.
Wordt vervolgd



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen