donderdag 9 oktober 2014

Wayangpoppen

Een poos geleden heb ik mijn wayangpoppen laten zien op mijn blog. Toen wist ik niet wie de karakters waren.
Via internet kwam ik terecht op www.wayangpop.nl. Ton van Oevelen is een groot verzamelaar van de Wayangs. Ik heb hem een mail gestuurd en hij was bereid om voor mij uit te zoeken welke karakters ik in mijn bezit heb.

                                                   Arjuna





                                                    Arimba



  De wayang golek pop is Jagalbalawa of Jagalabilawa, dit is één van vermommingen van Bima
tijdens de verbanning van de Pandawa-broers in de Mahabharata.



De wayang kulit pop met de zwarte haarwrong(links) is zijn oudere broer Yudistira.
Bij een dobbelspel verliest Yudistira werkelijk alles aan zijn vijand de Kaurawa’s.
De Pandawa’s, dat zijn Yudistira, Bima, Arjuna, Nakula en Sadewa worden voor
jaren verbannen. Zij beleven tijdens hun verbanning vele avonturen.

Aswatama.(rechts) Hij is de zoon van Durna (Drona) en Dewi Wilotama.
 
Ook kreeg ik een link met de beschrijving van de geboorte van Aswatama

http://www.manggarmegar.nl/index.php/activiteiten/2009/28-theaterstuk-geboorte-van-aswatama

Hierbij wil ik dhr, van Oevelen bedanken voor alle moeite die hij heeft gedaan om de namen te zoeken van mijn Wayangs.
Een bezoek aan zijn site www.wayang.nl is zeker de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten